رفتن به بالا

مرکز رسانه ای شورا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April
  • سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
  • کد خبر : 10753
  • چاپ خبر : حوادث اخیر قم باید خارج از حب و بغض های شخصی ریشه یابی شود

تصویب طرح ۲ فوریتی نامگذاری یکی از معابر و یا میادین قم به نام شهید محسن حججی از شهیدان مدافع حرم و همچنین تغییر نام خیابان مصلای قدس به نام آیت الله مشکینی(ره) از مهمترین مصوبه های شورای اسلامی شهر قم.

به گزارش شورانیوز از قم ، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در این جلسه به تهیه طرحی در آخرین جلسه کمیسیون مذکور و امضای بیش از ۱۰ تن از اعضای آن مبنی بر انجام نامگذاری یکی از معابر و یا میادین به نام شهید حججی اشاره کرد.
طوبی حجازی، در تبیین علت ۲ فوریتی آن، اظهارداشت: با توجه به نزدیک شدن به پایان کار شورای اسلامی چهارم و همچنین اهمیت موضوع پاسداشت فرهنگ مقاومت و ایثار در جامعه در یکصد و ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورا در قالب طرحی نامگذاری یکی از معابر و میدان های شهر به نام این شهید مدافع حرم در دستور کار قرار گرفت، تا پس از تصویب در صحن علنی، شهرداری محل مناسبی را برای نامگذاری انتخاب کند.
وی با اشاره به به صلابت و اقتدار شهید حججی و حرکتی که این شهید برای رسیدن به شهادت طی نمود، افزود: شهید حججی در حال حاضر به یک چهره فراملی تبدیل شده و برخی از خبرگزاری ها در رابطه با این موضوع عکس العمل های جالبی داشتند.
وی با بیان این که حضور شهید حججی تنها به نجف آباد محدود نبود و ارتباط هایی نیز با قم داشت، افزود: این مساله ایجاب می کند که محلی در قم به نام این شهید نامگذاری شود.
مصطفی ملایی دیگر عضو شورای شهر قم نیز از همه رسانه ها خواست تا با پوشش مناسب این اقدام مدیریت شهری قم، آن را الگویی برای شهرداری ها و شوراهای اسلامی سایر مناطق کشور قرار دهند.
شهید مدافع حرم محسن حججی ۲۵ ساله اهل نجف آباد اصفهان، عضو لشکر زرهی هشت نجف اشرف بود که اعضای گروهک تروریستی داعش در سوریه پس از به اسارت درآوردن او سر از پیکر پاکش جدا کردند.
شهید حججی از اعضای موسسه شهید احمد کاظمی بود که درمحرومیت زدایی درمناطق فقیر کشور حضور فعال داشت. از این شهید فرزندی ۲ ساله به یادگارمانده است.
همچنین ۹ مورد نامگذاری شوارع و معابر شهر قم به نام شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم از جمله مصوبه های این جلسه بود. همچنین عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری با ذکر هر یک از آنها تغییر نام خیابان مصلای قدس به نام امام جمعه فقید قم آیت الله مشکینی بنا به درخواست ستاد اقامه نماز جمعه استان را از مهمترین آن برشمرد.
آیت الله علی اکبر فیض معروف به مشکینی در مسئولیت های گوناگونی در جمهوری اسلامی به ایفای نقش پرداخت، از جمله آنها می توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی(ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.
این عالم ربانی در هشتم مردادماه ۱۳۸۶ ندای حق را لبیک گفت و به دیدار معبود خود شتافت.

مساجد قم از پرداخت بهای خدمات نظارت و کارشناسی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی معاف شدند
حجت الاسلام سید محمد آتش زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم افزود: مطابق این لایحه همه ملحقات مساجد مانند بسیج و فرهنگسرا به جز تجاری مشمول این معافیت قرار می گیرند.
همچنین تصویب تفریغ بودجه سال ۹۵ چند مورد از سازمان های وابسته به شهرداری از مصوبه های این جلسه بود و تصویب تفریغ بودجه سایر سازمان ها و بودجه کل شهرداری نیز به جلسه هفته آینده که دویست و چهل و دومین جلسه و آخرین جلسه شورای چهارم است موکول شد.
آتش زر با اشاره به بودجه سال ۹۵ سازمان آرامستان ها رقم آن را بالغ بر ۱۱۳ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: اصلاحیه آن ۱۰۷ میلیارد ریال و وصول قطعی آن نیز ۱۰۳ میلیارد ریال بوده است که با توجه به ۶۰ میلیون ریال هزینه کرد اضافه، ۹۷ درصد آن محقق شده است.
وی با اشاره به تفریغ بودجه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری بودجه مصوب اولیه آن توسط شورای شهر را ۱۰۰ میلیارد ریال و اصلاحیه را نیز ۱۲۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: وصول قطعی آن ۸۱۰ میلیارد ریال معادل ۶۸ درصد از کل رقم بودجه و با توجه به پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه مازاد بر بودجه مصوب هزینه قطعی این سازمان ۸۶۰ میلیارد بوده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین بودجه مصوب سال گذشته سازمان زیباسازی را بیش از ۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در اصلاحیه صورت گرفته این رقم به ۵۵ میلیارد ریال کاهش یافته و وصولی قطعی آن نیز ۴۱ میلیارد معادل ۷۵ درصد است که با احتساب ۵۰۰ میلیون ریال هزینه اضافی ۷۶ درصد هزینه شده است.
همچنین تفریغ بودجه سازمان پارک ها و فضای سبز نیز در این جلسه به تصویب رسید که آتش زر بودجه مصوب آن را ۴۵ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این رقم در اصلاحیه بودجه به بیش از ۴۵ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است.
وی وصول قطعی آن را ۲۲ میلیارد ریال معادل ۵۵ درصد از کل بودجه دانست و افزود: ۸۵ درصد از کل بودجه یعنی ۱۲ میلیارد ریال نیز اضافه هزینه شده است.
وی همچنین بودجه تصویب شده برای سازمان پایانه های مسافربری را نیز ۳۷ میلیارد ریال و وصول قطعی آن را برابر با ۷۷ درصد یعنی ۲۷ میلیارد ریال برشمرد و گفت: رقم کل هزینه نیز ۸۶ درصد معادل با ۳۲ میلیارد ریال بوده و در واقع سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اضافه هزینه شده است.
این عضو شورای شهر قم همچنین بودجه مصوب سازمان میادین میوه و تره بار یکی دیگر از سازمان های وابسته به شهرداری را ۱۵۶ میلیارد ریال و اصلاحیه آن را نیز ۱۱۲ میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: این سازمان بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال معادل ۹۶ درصد وصول قطعی داشته است و با توجه به ۱۷ میلیارد ریال هزینه قطعی حدود ۲۵۰ میلیون ریال نیز اضافه هزینه داشته است.
همچنین سازمان مدیریت پسماند آخرین سازمانی بود که بحث تفریغ بودجه آن بررسی و سپس به تصویب رسید و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به ۸۵ میلیارد ریال بودجه مصوب اولیه رقم اصلاحیه آن را ۵۷ میلیارد ریال دانست و افزود: وصول قطعی این سازمان ۵۳ میلیارد ریال معادل ۹۳٫۶ درصد بوده که با توجه به هزینه کرد ۵۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی ریالی آن یک هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اضافه هزینه شده است.
حوادث اخیر قم باید خارج از حب و بغض های شخصی ریشه یابی شود
عضو شورای اسلامی شهر قم در این جلسه با تاکید بر حساسیت دلسوزان جامعه نسبت به رفع معضلات و ناهنجاری های شهری گفت: حوادث اخیر قم باید خارج از حب و بغض های شخصی با یک نگاه کارشناسانه مورد ریشه یابی قرار گیرد.
محمود مسگری با اشاره به خودسوزی یکی از پیمانکاران در مقابل شهرداری منطقه ۲ قم افزود: در حوزه عمرانی باید در انتخاب پیمانکاران ذیصلاح و انتخاب نکردن پیمانکارانی که قبلا صلاحیت و کارایی زیادی نداشتند دقت بیشتری صورت گیرد.
مرد ۵۳ ساله ای که روز شنبه هفته جاری بیست و یکم مرداد ماه در حیاط شهرداری منطقه ۲ قم با بنزین اقدام به خودسوزی کرده بود، با ۹۰ درصد سوختگی به بیمارستان سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان منتقل شد ولی بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد.
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در حادثه مذکور نیز بحث را می شد بهتر مدیریت کرد، چراکه حقیقت ماجرا طلب داشتن از مجموعه شهرداری نبوده، ولی بی انصافی شد و این فرد را جزو طلبکاران شهرداری دانستند.
وی همچنین حادثه دوم رخ داده در قم را نیز تلخ توصیف کرد و افزود: گزارش های ارایه شده از سوی دستگاه های ذی ربط از جمله دادستانی و پزشکی قانونی و همچنین تصاویر نشان داده شده حاکی از آن است که هیچ گونه درگیری فیزیکی از سوی ماموران شهرداری با فرد متوفی انجام نشده است.
در ساعت ۱۹:۳۰ شنبه بیست و یکم مردادماه ۹۶ ماموران سد معبر شهرداری قم به یک راننده وانت میوه فروش به خاطر سد معبر تذکر می‌دهند که منجر به واکنش وی می‌شود و راننده وانت اقدام به شکستن شیشه خودروی خود می‌کند.
بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری قم هیچ برخوردی با این راننده صورت نگرفته و پس از اخذ تعهد بدون هیچ مشکلی راننده وانت از محل دور می‌شود. اما پس از مدتی حال راننده وانت بد شده و سرش به جدول کنار خیابان برخورد می‌کند که با حضور اورژانس به بیمارستان الزهرا منتقل می‌شود. با این وجود راننده پس از ۲ ساعت فوت می‌کند.
مسگری خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان شهر از دستگاه های نظارتی و قضایی رسیدگی کامل به این موضوع خارج از فضای احساسی ایجاد شده را خواستاریم و شهرداری نیز باید مقابله با معضل بزرگ وانت بارها در سطح شهر را با قوت قبلی ادامه دهد و این مشکل را از سیما و منظر قم رفع کند.
طرح ساماندهی و کنترل وانت بارهای شهر قم از نیمه فروردین ماه سال ۹۵ از سوی حوزه پیشگیری و رفع تخلفات شهری قم به اجرا درآمده است.
منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم همچنین با انتقاد از برخی سایت های داخلی و خارجی، نحوه انعکاس این رویداد را نشانه تسویه حساب های شخصی و جناحی عنوان کرد و ضمن قدردانی از مطبوعات داخلی استان برای انتشار مطلوب اخبار مربوط به این وقایع افزود: از اصحاب رسانه می خواهیم به دور از نگاه های سیاسی و جناحی به اصل موضوع و ریشه یابی آن بپردازند.
وی برخورد با خاطیان این حادثه را نیز ضروری عنوان و اضافه کرد: مجموعه شهرداری باید سطح آموزش های کسانی که مسئولیت برخورد با سد معبر کنندگان را دارند افزایش دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اذعان به تبدیل شدن موضوع دستفروشی در این شهر به یک معضل گفت: بحمدالله وانت بارها در قم ساماندهی شده و باید از عوامل شهرداری و دستگاه قضایی تقدیر و تشکر کرد.
ولی الله بیاتی همچنین پیگیری و تداوم مقتدرانه بحث مدیریت وانت بارها از سوی شهرداری را موضوع مهمی دانست و در عین حال یادآور شد: ماموران شهرداری در اجرای ماموریت های خود باید توجیه شوند که برخورد نامناسبی با رانندگان وانت بارهای سد معبر کننده انجام نشود.
قم مکانی مناسب برای اجرای طرح آزمایشی همکاری های توسعه ای با جهان است
رییس مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی کشور نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت همکاری های توسعه ای میان ایران با سایر کشورها در جهت پیشرفت و ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور گفت: قم نقطه مناسبی برای اجرای طرح آزمایشی این همکاری ها است.
حبیب الله اصغری اظهار داشت: کمک های توسعه ای، کمک های یک کشور به کشور دیگر است تا مردم ذهنیت خوبی از کشور پشتیبان پیدا کنند.
وی ادامه داد: سازمان همکاری های بین المللی در کشورهای در حال توسعه مانند شیلی، مکزیک و برزیل و همچنین برخی کشورهای منطقه طی سال های گذشته در سطح وزارتخانه شکل گرفته است.
وی با بیان این که کمک های توسعه ای بیشتر شامل کمک های موثر برای مردم مانند محیط زیست، بیابان زدایی و کاشت برنج است و بواسطه آن اتفاق های خوبی در کشور حمایت کننده رخ می دهد افزود: جهاد دانشگاهی قم با رایزنی هایی که با وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه داشته می تواند جایگاه خوبی را در این زمینه برای استان قم ایجاد کند.
اصغری با اشاره به ارایه طرح تشکیل سازمان همکاری های مشترک به سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور خارجه از سوی جهاد دانشگاهی گفت: هدف اصلی از این طرح بازگرداندن هزینه کردهای صورت گرفته در کشورهای هدف به ایران در راستای رونق اقتصادی است.
وی همچنین ترکیه را یکی از برترین دریافت کنندگان کمک های توسعه ای در جهان دانست و افزود: برغم ظرفیت های خوب موجود در کشور و قم برای ارایه این همکاری ها به کشور مورد نظر، از آن استفاده نشده است.
این مسئول با اشاره به سازمان همکاری های بین المللی ژاپن موسوم به جایکا به عنوان یکی از مهمترین سازمان های ارایه دهنده همکاری در جهان گفت: این سازمان تاکنون بیش از سه میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه و از سال ۱۳۶۲ نیز یک میلیون دلار برای کشت برنج در ایران هزینه کرده است.
اصغری با اذعان به این که تاکنون وضعیت ایران در بحث سازمان همکاری توسعه ای خوب نبوده است، افزود: برغم آغاز این همکاری ها از سال ۶۷ در کشور، از میان ۴۶ سازمانی که شناسایی و مورد بررسی گرفت، هیچ یک از آنها به دلایل مختلفی همچون نداشتن برنامه و گزارش عملکرد و همچنین موازی کاری کمک های توسعه ای مناسبی نداشتند.
وی ادامه داد: سازمان همکاری های توسعه ای ژاپن برغم اختصاص بودجه هیچ رقمی را تاکنون در ایران هزینه نکرده بلکه این کمک ها بیشتر به شیوه واگذاری تجهیزات و امکانات با هدف ایجاد تاثیرهای مثبت بر اقتصاد ژاپن انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظرات

جدیدترین اخبار